top of page

5 Tempat Menarik di Sekinchan Yang Mengujakan




Tidak tahu nak pergi mana? Jangan risau, anda boleh memandu ke bahagian Pantai Barat, Selangor. Ada banyak tempat menarik di Sekinchan



Tempat menarik di Sekinchan


1. Lihat Kawasan Sawah Padi Sekinchan Yang Mendamaikan
2. Sewa Basikal dan Berbasikal Di Sekitar Bandar
3. Bersiar-siar di sekitar Perkampungan Nelayan Sekinchan
4. Isi Perut Anda Dengan Makanan Laut Segar Dari Sekinchan
5. Rasai Putar Masa Di Rumah Ah Ma (Rumah Nenek)


1. Lihat Kawasan Sawah Padi Sekinchan


Walaupun Sekinchan adalah sebuah perkampungan nelayan, ia lebih terkenal dengan kawasan sawah yang indah. Sawah padi ini mendominasi pemandangan Sekinchan, dan mungkin ini adalah perkara yang di Sekinchan.


Mengunjungi sawah padi Sekinchan adalah suatu kewajiban jika anda datang dari bandar yang penuh tekanan seperti Kuala Lumpur kerana mereka mengingatkan anda tentang hari-hari yang lebih sederhana. Perhatikan tanaman padi yang mengalir dengan bebas di angin, dengarkan suara burung, dan rasakan kebimbangan anda hilang dari badan anda.


Sama seperti sawah di Bali atau Vietnam, mereka sangat indah. Langit biru, tanaman padi tinggi, dan gaun bunga yang cantik, anda mempunyai foto Instagram yang sempurna! Sekinchan adalah salah satu tempat paling indah di Malaysia!



2. Sewa Basikal dan Berbasikal Di Sekitar Bandar


Menunggang basikal adalah salah satu kaedah terbaik untuk menerokai Sekinchan dan sawah di sekitarnya. Sekiranya anda berada di Sekinchan tanpa kenderaan (kereta atau motosikal), basikal akan membolehkan anda mengunjungi beberapa tempat di luar bandar.


Nasib baik untuk anda, terdapat beberapa kedai sewa basikal di Sekinchan. Yang paling dipercayai ialah AMG Bicycle Renting Sekinchan.


Menampilkan apa sahaja dari basikal satu orang hingga basikal keluarga (4 orang), AMG Bicycle Renting Sekinchan mempunyai basikal untuk semua jenis pelancong. Sekiranya anda terlalu malas untuk mengayuh, mereka juga mempunyai basikal elektronik dengan harga yang lebih tinggi!


Hati-hati jika anda merancang untuk menunggang basikal di Sekinchan. Tidak ada jalan basikal di Sekinchan!


3. Bersiar-siar di sekitar Perkampungan Nelayan Sekinchan


Walaupun Sekinchan terkenal dengan sawahnya, kampung itu sendiri sepatutnya menjadi kampung nelayan. Ketika anda tidak mengambil gambar di sawah, anda boleh bersiar-siar di jalan-jalan lama di Sekinchan. Anda akan menemui banyak restoran dan penjual makanan laut yang menjual pelbagai jenis makanan laut kering.


Anda bukan sahaja dapat melihat produk yang dah tersiap, tetapi anda juga dapat melihat jenis peralatan dan kapal rumit yang digunakan oleh nelayan. Sekiranya anda berasal dari bandar besar seperti saya, maka perbezaan kampung nelayan kecil akan cukup menarik.




4 . Isi Perut Anda Dengan Makanan Laut Segar Dari Sekinchan


Salah satu kelebihan kampung nelayan adalah akses ke makanan laut segar dan lazat. Perkampungan nelayan disini dipenuhi dengan banyak restoran makanan laut berkualiti tinggi dengan harga yang berpatutan. Sekiranya anda berasal dari bahagian barat dunia, kemungkinan anda tidak pernah menemui makanan laut seperti itu.


Hidangan seperti telur dadar tiram, udang belalang, dan daging ikan yu semuanya merupakan masakan tempatan yang popular. Sekiranya anda ingin mencuba makanan baru dan unik, pastikan anda mencubanya!


Tempat yang sangat disyorkan untuk makanan laut di Sekinchan adalah Loong Hua Restaurant. Walaupun saya belum pernah ke sana, saya telah mendengar banyak perkara mengenainya! Sekiranya tidak, Restoran Wan Lau secara peribadi disyorkan oleh rakan dari Malaysia!



5. Putar Masa Di Rumah Ah Ma (Rumah Nenek)


Ah Ma House adalah tarikan unik di Sekinchan. Menampilkan konglomerat barang-barang lama seperti kamera filem, Game Boy, TV bersaiz peti sejuk, dan barang-barang lain yang bukan dari zaman kita, melangkah masuk ke Rumah Ah Ma adalah seperti melangkah ke mesin masa.


Seandainya saya membawa ibu bapa saya ke sana, mereka pasti akan menikmati pameran yang menggamit memori ini. Bagi saya, saya hanya dapat mengenali beberapa item. Walaupun begitu, perasaan nostalgik melanda saya ketika saya berada di rumah tradisional Cina ini.


Selain barang-barang antik dan rumah bersejarah, Ah Ma House terkenal dengan biskut dan keropok buatan sendiri. Makanan ringan itu membawa kembali kenangan zaman kanak-kanak untuk saya. Jangan ragu-ragu untuk mencubanya apabila anda berpeluang!


Di seberang Rumah Ah Ma adalah tarikan lain yang disebut Kampung Atuk. Walaupun ditutup ketika kami berkunjung ke sana, tempat itu mempunyai gerai kosong yang menjual makanan ringan tradisional. Ia mesti menjadi tempat yang popular di Sekinchan pada hujung minggu atau cuti!



Comments


bottom of page