top of page

Selepas Kejayaan Dron Bayraktar, Turki Lancar Kapal Permukaan Tanpa Pemandu Termaju


The World's First Surface Vehicle 'Marlin SİDA' with Electronic Warfare Capability


GLOBAL | Turki memperoleh reputasi cemerlang sebagai pengeluar pertahanan terutamanya selepas kejayaan dron TB2 Bayraktar Unmanned Aerial Vehicles (UAV) mendatangkan 'kemusnahan teruk' ke atas persenjataan dan fasilti tentera Rusia dalam perang di Ukraine dan peperangan antara Armenia-Azerbaijan.

Berikutan kejayaan kenderaan udara autonomi itu, Turki kini telah melancarkan Kapal Permukaan Tanpa Pemandu (AUSV) bersenjata yang ‘tidak pernah dilihat sebelum ini’ untuk kegunaan di laut.


Media Turki tempatan melaporkan bahawa Turki di landasan baharu dengan melancarkan MARLIN SİDA, yang akan menjadi platform tanpa pemandu pertama untuk mewakili Turki dalam latihan NATO akan datang.


Ia adalah kenderaan permukaan tanpa pemandu berkemampuan peperangan elektronik pertama di dunia.


Nama MARLIN dilaporkan berdasarkan sejenis ikan todak. Ia dikenali dalam kalangan kelasi sebagai "kapal-penenggelam" kerana apabila ia menyerang kapal dengan hidung mancung dan mampu menyebabkan kerosakan teruk.


Turki bakal menggunakan produk ini untuk operasi khusus di bawah klasifikasinya sendiri, termasuk sokongan untuk operasi amfibia semasa latihan NATO, pengumpulan perisikan, peperangan elektronik, pengesanan sasaran dan pengenalpastian, serta peninjauan dan pengawasan bawah air dan permukaan, lapor Daily Sabah.


Presiden Industri Pertahanan Prof. Dr. Ismail Demir mengumumkan di akaun media sosialnya kenderaan permukaan tanpa pemandu pertama dengan keupayaan peperangan elektronik, MARLIN SİDA, produk baharu industri pertahanan Turki.


Presiden Demir berkata, “Selepas SİHA, yang ditunjukkan sebagai 'game changer' di lapangan, Turki juga membuat tuntutannya dengan SİDA (Kenderaan Marin Tanpa Pemandu Bersenjata). MARLIN SİDA menjadi kenderaan permukaan tanpa pemandu pertama dengan keupayaan peperangan elektronik di dunia. Turki adalah perintis, bukan seorang yang ketinggalan.” menggunakan kenyataan beliau.


Dibangunkan secara tempatan dan nasional dengan kerjasama ASELSAN dan SEFİNE Shipyard di bawah penyelarasan Presidensi Industri Pertahanan, MARLIN dirancang untuk digunakan dalam operasi peperangan laut untuk tujuan pertahanan dan serangan di pantai atau laut terbuka.


Walaupun tentera maju di seluruh dunia telah melancarkan kenderaan permukaan tanpa pemandu mereka, MARLIN adalah unik kerana ia dilengkapi dengan sistem peperangan elektronik. Keupayaan ini akan membolehkan kapal tanpa pemandu menjejaki kapal musuh dan berpotensi menyekat radar musuh.


Demir tidak mendedahkan spesifik sistem peperangan elektronik pada kapal itu. Bagaimanapun, media Turki mencadangkan bahawa sistem EW yang kini dipasang pada MARLIN adalah yang pertama seumpamanya di dunia dan menjadikan MARLIN, AUSV yang dilengkapi sistem EW pertama.


Ia akan dapat menjalankan EW dengan cara yang tidak mungkin dari platform manusia dari platform permukaan tanpa pemandu.


Walaupun Turki tidak mendominasi industri dalam menghasilkan pesawat pejuang atau pengebom, ia telah pun mengukuhkan dirinya sebagai pengeluar dan pengguna utama sistem udara tanpa pemandu taktikal bersenjata. Dengan MARLIN, ia berharap untuk menguasai pasaran USV juga.


Pencarian Turki dengan Kenderaan Permukaan Tanpa Pemandu bukanlah perkara baharu. Pada Mei 2022, SALVO Armed Unmanned Surface Vehicle (AUSV), yang dikeluarkan oleh Dearsan Shipyard, telah menyelesaikan aktiviti ujian tembakan pertamanya. Ujian itu berlangsung dengan kerjasama Aseslan, antara firma pertahanan lain.


Pada Julai 2021, dua reka bentuk kapal permukaan tanpa pemandu telah dipamerkan oleh firma pertahanan Turki Aselsan dan Sefine Shipyard. Pada masa itu, rakan kongsi memotong keluli untuk USV yang direka untuk peperangan anti-kapal selam (ASW) yang dipanggil "NB57" dan kimpalan pertama untuk varian Anti-Surface Warfare yang dipanggil "RD09".



Kenderaan Permukaan Tanpa Pemandu MARLIN

Dihasilkan dengan kerjasama Sefine Shipyard-Aselsan dengan penyelarasan Presidensi Industri Pertahanan, kenderaan laut tanpa pemandu MARLIN SİDA disebut-sebut sebagai kapal permukaan tanpa pemandu yang paling berkebolehan.


MARLIN SDA sepanjang 15 meter boleh menjalankan operasi tidak simetri serta peperangan permukaan, bawah laut dan elektronik.


Kelebihan MARLIN SDA ialah ia adalah yang pertama di dunia yang menggunakan teknologi peperangannya. Ia mungkin digunakan dengan lebih kreatif daripada bot meriam.


SDA MARLIN bertujuan untuk digunakan dalam operasi peperangan tentera laut untuk tujuan pertahanan dan serangan. Ini menjadi ketara berikutan ketegangan yang semakin memuncak antara Turki dan Greece. Ankara mendakwa bahawa Greece melanggar perjanjian antarabangsa dengan menjadikan pulau-pulau yang berdekatan dengan pantainya.


Pengawal Pantai Greece baru-baru ini malah dituduh melepaskan tembakan ke atas kapal kargo yang belayar di perairan antarabangsa di Laut Aegean. Dalam senario sedemikian, pembangunan dan penggunaan kenderaan tanpa pemandu menjadi penting.

Comments


bottom of page