top of page

Harga Emas Susut Tujuh Bulan Berturut-Turut, Jatuh 2 Peratus Pada Okt


Sumber Foto : Unsplash

Harga emas susut untuk tempoh tujuh bulan berturut-turut, merosot dua peratus pada Oktober 2022 kepada AS$1,639 (RM7,775.69) seauns atau RM250 segram, menurut Majlis Emas Dunia (WGC).

Dalam satu nota penyelidikan pada 6 November 2022 menjelaskan walaupun harga emas mencatatkan permulaan kukuh pada Oktober 2022, ia bagaimanapun terjejas menjelang akhir minggu pertama dan terus mencatatkan penurunan pada pertengahan bulan berkenaan.


"Ia mungkin menjadi bulan paling positif jika bukan kerana kemerosotan pada Jumaat terakhir pada 28 Oktober," katanya.


WGC berkata, kejatuhan harga emas berlaku sedikit di tengah-tengah keuntungan bulanan yang kukuh dalam ekuiti sebanyak sembilan peratus dan harga bon yang mendatar.


Katanya, berbeza dengan permintaan pelaburan runcit yang kukuh baru-baru ini seperti dilaporkan menerusi trend permintaan emas terkini, dana dagangan bursa (ETF) emas susut 59 tan lagi pada Oktober.


"Kedudukan niaga hadapan mengikutinya dengan dana terurus mencecah kekurangan bersih ke paras 103 tan, hanya sedikit daripada paras yang dilihat pada akhir September," katanya.


Menuju ke hadapan, pilihan raya separuh penggal Amerika Syarikat (AS) akan berlangsung pada 7 November, yang mana dari segi sejarah, ia sangat positif kepada ekuiti, manakala emas juga 'tidak bernasib buruk'.


"Tumpuan media pada pertengahan penggal adalah tinggi, tetapi pelabur kelihatan kurang berminat, dengan dasar Rizab Persekutuan (Fed), inflasi yang tinggi dan kemelesetan adalah tema yang lebih dominan.


"Analisis sejarah mencadangkan kemenangan Republikan berkemungkinan besar memihak kepada ekuiti, manakala kemenangan Demokrat pula berkemungkinan akan memihak kepada emas, walaupun pada masa ini kelihatan ia sangat tidak mungkin berlaku," katanya.

WGC berkata, menjelang penggal pertengahan AS pada November dan satu lagi pilihan raya yang berpotensi memberi impak negatif, implikasi terhadap ekonomi dan aset sekali lagi menjadi tumpuan dalam media.


"Pelabur yang menghadapi kerugian besar daripada pulangan negatif dalam semua kelas aset utama tahun ini wajar diberi perhatian: dari segi sejarah, tempoh pertengahan penggal adalah baik kepada ekuiti.


"Pertengahan penggal adalah 'referendum' de-facto mengenai prestasi pentadbiran. Sudah menjadi kebiasaan bagi penyandang untuk kehilangan tempat, sering mengakibatkan kesukaran membuat keputusan.


"Akibat daripadanya, ia adalah pengurangan yang dirasakan dalam ketidakpastian makro dan risiko perundangan, justeru akan memberi rangsangan kepada ekuiti," katanya.


WGC menjelaskan, pasaran ekuiti secara puratanya terjejas pada tahun-tahun menjelang pertengahan penggal pentadbiran di AS, di mana ia dijangka mendapat manfaat selepas itu, apabila mencatatkan pulangan positif dalam tempoh enam bulan berikutnya sejak 1970.


"Prestasi emas selepas separuh penggal lebih bercampur-campur. Ia telah meningkat 62 peratus daripada masa dengan pulangan median sebanyak 2.0 peratus pada enam bulan kemudian," katanya.


Secara kesimpulan, WGC berkata, tempoh separuh penggal memiliki kesan yang lebih konsisten dan positif ke atas ekuiti berbanding emas.


"Senario emas yang paling menguntungkan mungkin akan menjadi kejutan kemenangan Demokrat, yang dilihat tidak mungkin terjadi. Oleh itu, kami mengekalkan dasar monetari dan trajektori dolar AS akan menjadi lebih penting untuk emas dalam beberapa bulan akan datang," katanya.

Commentaires


bottom of page